تحقیق کلام خدا و کتاب خدا

مطالب دیگر:
📌گزارش کارآموزی در دادگاه عمومی📌گزارش کارآموزی در اداره ثبت واسنادواملاک مشهد📌پاورپوینت سیستم پردازش تراکنشی(TPS)📌پاورپوینت سیر تطور نظریه سازمان(فصل دوم کتاب تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی نوشته رابینز ترجمه الوانی و دانایی فرد- ویرایش جدید)📌توصیه هایی برای گرمایش، تهویه و خنک سازی گلخانه📌دانلود فایل ورد Word پروژه تشخیص رفتار لرزه ای مخازن روزمینی فولادی استوانه ای تحت پارامتر های سازه ای مخازن📌گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی ( حسابداری)📌گزارش کارآموزی شرکت کارخانجات صنعتی و تولیدی اتمسفر📌گزراش کاراموزی تعطیل یا اجرای حدود در زمان غیبت امام معصوم (ع)📌گزارش کارآموزی مکانیک درشرکت ماشین سازی پیله وران📌گزارش کاراموزی وکالت در دادگستری📌گزارش کارآموزی حسابداری شهرداری📌گزارش كارآموزی پروژه احداث مجتمع ساختمان 20 واحدی📌گزارش كارآموزی بررسی سیســتم حسـابداری در اداره آموزش و پرورش میانه📌گزارش كارآموزی پروژه ساختمانی 110 واحدی📌گزارش کارآموزی اجرای پروژه مسكونی📌گزارش کارآموزی آزمایشات شیمیایی لبنیات( بررسی استاندارد فراورده های لبنی )📌گزارش کارآموزی پروژه دانه های روغنی ( سویا و ذرت )📌کارآموزی امور مالی بنیاد شهید📌سمینار درس سیستمهای تولید صنعتی، فرزکاری
تحقیق کلام خدا و کتاب خدا|35020124|kor|لینک فایل|کِی اُ|
دوست گرامی،در این پست توضیحات در مورد تحقیق کلام خدا و کتاب خدارا مشاهده می نمایید .

مشخصات فایل:

قالب بندی: فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 21


بخشی از متن تحقیق:
كلام خدا يكى از مسائل اساسى علم كلام، فلسفه، عرفان، تفسير و علوم‏قرآن است. متكلمين از نظر حدوث و قدم و كلام لفظى و نفسى به آن‏مى‏نگرند، اما عرفا آن را بيان آنچه در دل است، خوانده‏اند; به همين جهت‏كلام را با لفظ برابر ندانسته و فعل خداى تعالى را نيز كلام و قول اومى‏شمارند. مقاله حاضر كلام خدا را از اين ديدگاه بررسى كرده و به‏تفاوتهاى اساسى بين كلام و كتاب خدا پرداخته و كلام خدا را صرف‏نظر ازاختلاف حيثيات همان كتاب خدا دانسته است; سپس به بيان مراتب كلام وكتاب پرداخته و پس از بيان درجات تشكيكى آنها مخاطب كلام خدا را درهر كدام از اين مراتب بيان كرده است.
كليد واژه‏ها: كلام، كتاب تدوينى، كتاب انفسى، كتاب تكوينى، خلق،امر، احديت، واحديت.
1) مقدمه
كلام خداى تعالى از موضوعات مشترك چند علم عقلى و نقلى است. هر كدام ازصاحبان علوم كلام، فلسفه، عرفان، علوم قرآن و تفسير توجهى جدى به آن داشته و هريك از زاويه ديدخود به آن نگريسته‏اند. بيشترين دل مشغولى متكلمان پاسخ به اين دوسؤال بود كه آيا كلام خدا حادث است‏يا قديم؟ و آيا كلام منحصر به لفظى است‏يا آنكه‏شامل نفسى نيز مى‏گردد؟ فرهيختگان علوم قرآنى نيز نظر و جهت‏بحث‏خود را برمحكم و متشابه و راه شناخت و تفسير هر كدام معطوف داشتند. مقاله‏اى كه اينك پيش‏روى داريد، كلام خداى را با ديدگاه عرفانى مورد مطالعه قرار مى‏دهد.
2) معناى كلام
در مشرب عرفانى هر فردى از افراد وجود كلمه‏اى از كلمات خداى تعالى است كه‏داراى ظهر و بطن و حد و مطلع و مراتب هفت گانه و بلكه هفتادگانه است. بر همين‏اساس كتاب تدوينى الهى داراى هفت‏باطن است. آن از مرتبه احديت‏به عالم الفاظ واصوات تنزل يافته تا براى تمام اقشار مردم هدايت‏باشد و هر آيه‏اى نسبت‏به هر گروهى‏باطنى دارد.
صدرالدين قونوى گويد: «كلام به معناى تاثير متكلم در مخاطب است، به قوه‏اى كه‏تابع اراده او باشد و به آن وسيله آنچه در نفس اوست‏به مخاطب ابراز شده و به اورسانده شود، و ايجاد حق‏تعالى اعيان ممكنات را نيز چنين است; زيرا آنها كلمات وحروف خداى تعالى هستند كه آنها را به وسيله حركت‏حبى غيبى از نفس خود اظهارنموده تا به وسيله اين كلمات خداوند و اسماء و صفات او شناخته شوند ...