تحقیق حضرت على (ع) در ميدان سياست و تدبير

تحقیق حضرت على (ع) در ميدان سياست و تدبير|35020099|kor|لینک فایل|کِی اُ|
دوست گرامی،در این پست توضیحات در مورد تحقیق حضرت على (ع) در ميدان سياست و تدبيررا مشاهده می نمایید .

مشخصات فایل:

قالب بندی: فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 18


بخشی از متن تحقیق:
على (ع) در ميدان سياست و تدبير اگر«على بن ابى طالب عليه السلام‏»در ميادين علم و عمل و تقوا و فضيلت،و دلسوزى و خدمتگزارى به جامعه اسلام و مسلمين،و در تمام كمالات انسانى و فضائل و مناقب بر ديگران برترى داشته و جز استادش‏«محمد بن عبد الله‏»صلى الله عليه و آله،نظيرى در جهان آفرينش ندارد،بدون ترديد در مساله‏«تدبير و سياست‏»و آگاهى اجتماعى و جهانى نيز بر همگان مقدم است،و هيچ كس به پايه او نمى‏رسد.
«و اما الراى و التدبير فكان من اسد الناس رايا و اصحهم تدبيرا» (1)
على از نظر سياست و دور انديشى برترين افراد بود،و از همه بالاتر فكر مى‏كرد،و راى و نظرش صحيح‏ترين آراء بود.
مولاى متقيان همانطور كه خودش در ميان مردم نظيرى نداشت،و نمى‏توانست‏با افراد پست و ناشايست،و به عبارتى ديگر!با اشخاص فاقد كمال مطلوب،هم آهنگى نمايد،افكار و سياستش نيز براى انسان‏هاى كوته بين و محدود آن زمان،غير قابل توجيه بود!
اكثريت افرادى كه به ديگران گرايش پيدا كردند،و زير پرچم پرچمداران ناصالح و غاصب قرار گرفتند، علاوه بر اغراض مادى و هوا و هوس،نمى‏توانستند،به آن بينش بى انتهاى على نظرى افكنده،و اهداف عالى او را درك كنند!!على عليه السلام در تمام برنامه‏هاى شخصى و گروهى،مذهبى و اجتماعى غايت و نتيجه كار را در نظر مى‏گرفت،و پيوسته‏«اهم‏»را بر«مهم‏»ترجيح مى‏داد،و لذا در هر امرى رضاى الهى و مصلحت دين و دينداران را مقدم مى‏داشت،و هرگز تحت تاثير احساسات و منافع شخصى واقع نمى‏شد،و فريب دشمنان و بدانديشان را نمى‏خورد،هر چند در قيافه خير خواهى،و با شعار طرفدارى از آن حضرت پيش مى‏آمدند!!
چون‏«ابو بكر بن ابى قحافه‏»بر مسند و كرسى خلافت نشست،يكى از رجال‏«قريش‏»كه در دوران جاهليت رئيس قوم بوده،ولى از نظر ايمانى و اعتقادى مورد پذيرش على نبود«ابو سفيان‏»بود،كه او در اين برهه حساس،با جمعى از دارو دسته‏اش،به خانه‏«ولايت‏»آمده،و اشعار داغ و پر هيجانى را سرود و گفت:
اى على!امروز هيچ كس جز تو شايستگى رهبرى و زعامت را ندارد،تو اميد مردم و منتهى آرزوى آنان بدين امر مهم و بزرگ هستى،«ابو بكر و عمر»صلاحيت اين كار را ندارند...على عليه السلام دست رد بر سينه او زده،نه تنها تحريك نشد،و نه تنها از او استقبال ننموده و تشكر نكرد،بلكه با تدبير و هوشيارى كه داشت،از هدف شيطنتى او خبر داده و فرمود:
«انك تريد امر السنا من اصحابه!»
تو قصد تفرقه و اسلام ستيزى دارى،ما فريب تو را نمى‏خوريم!! (2)
سياست على مقيد به اسلام بود گروه ظاهر بين در سياست‏«على عليه السلام‏»ترديد نموده،و با مقياس قرار دادن سياستمداران بى دين روزگار،آن حضرت را مردى شجاع و زاهد و متدين و متعهد...دانسته،ولى در ميدان سياست وى را مغلوب رقباى سياسى‏اش تصور مى‏كنند!!همان تفكرى كه در زمان آن بزرگوار،گروه معدودى از تهى مغزان،چنين ساده‏انديشى را به خود را داده،و گفتند:«على پهلوان خوبى است،ولى تدبير جنگى و مبارزه ندارد!!» (3)
در جواب از اين سؤال و اشكال،با توجه با اعترافات دانشمندان اهل سنت،و سيره و زندگى آن حضرت، و فرازهاى خود«نهج البلاغه‏»عرض مى‏كنيم كه:آن سرور در سياست و تدبيرند تنها در عصر خودش بى‏نظير بود،و هرگز افكار سياسى رقباى غاصب وى،دست‏بالا را نداشت،بلكه در تاريخ انسانيت نظير وى حتى در سياست نيز ديده نخواهد شد،منتهى سياست على با ديگران فرق داشته و دارد....